Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Dla promotorów

Informator dla promotorek i promotorów – PDF

Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, która wyróżnia się uznanym krajowym lub międzynarodowym dorobkiem naukowym.

Co najmniej jeden z promotorów to:

  • pracownik zatrudniony na Uniwersytecie lub
  • osoba posiadająca status emerytowanego profesora Uniwersytetu

Promotorem nie może zostać osoba, która jest wyznaczonym promotorem dla więcej niż pięciu doktorantów lub osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora. W wyjątkowych przypadkach Dyrektor może zwiększyć ten limit.

W terminie najpóźniej 3 miesięcy od dnia podjęcia kształcenia Rada Szkoły wyznacza promotorów doktorantkom i doktorantom. W tym celu niezbędne jest złożenie wniosku o wyznaczenie promotora w sposób ogłoszony Szkołę po rozpoczęciu kształcenia. Do wniosku należy załączyć oświadczenie osoby gotowej do podjęcia się opieki promotorskiej przez doktoranta lub doktorantkę. Wzór oświadczenia dostępny jest na stronie internetowej Szkoły.

Opieka naukowa nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej jest sprawowana przez promotora lub promotorów albo przez promotora i promotora pomocniczego, co oznacza, że doktorant lub doktorantka nie może mieć wyznaczonego jednocześnie drugiego promotora  i promotora pomocniczego. Promotorów dodatkowych może być kilku, jednak nie można mieć wyznaczonego więcej niż jednego promotora pomocniczego.

W przypadku wyznaczenia więcej niż jednego promotora danej osobie, zwyczajowo jednego z nich określa się promotorem głównym, a pozostałych – promotorami dodatkowymi lub promotorem drugim i kolejnymi. W przypadku promotora dodatkowego obowiązują te same przepisy, co w przypadku promotora głównego, jednak to jednostka zatrudnienia głównego promotora decyduje o przypisaniu doktoranta lub doktorantki do danej jednostki pod względem prowadzenia i finansowania badań. Funkcję promotora pomocniczego może pełnić osoba posiadająca co najmniej stopień doktora.

Dodatkowych promotorów lub promotora pomocniczego można wyznaczyć przez cały okres kształcenia. Formularze wniosków są umieszczone na stronie internetowej Szkoły.

Doktorantki i doktoranci mogą złożyć wniosek o zmianę promotora lub promotora pomocniczego w dowolnym momencie realizacji kształcenia. W takim przypadku niezbędne jest dołączenie uzasadnienia oraz oświadczenia osoby proponowanej na promotora.

Możliwe jest także złożenie wniosku o zmianę promotora (wraz z uzasadnieniem) przez promotora, jednak nie później niż po zatwierdzeniu projektu IPB, lub przez komisję ds. oceny śródokresowej po przeprowadzeniu oceny śródokresowej, w wyniku której negatywnie oceniono opiekę promotorską.

Obowiązki promotora wobec doktoranta lub doktorantki obejmują:

  • sprawowanie opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej, w tym udzielanie niezbędnej pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy naukowej;
  • dbałość o zapewnienie doktorantowi odpowiednich warunków pracy i prowadzenia badań;
  • pomoc w opracowaniu IPB;
  • opiniowanie wniosków składanych w toku kształcenia;
  • okresowe opiniowanie postępów w pracy naukowej;
  • współpracę z Dyrektorem Szkoły w celu monitorowania postępów doktoranta lub doktorantki;
  • współpracę z promotorem pomocniczym lub drugim promotorem, o ile zostali wyznaczeni;
  • wspieranie w realizacji praktyk dydaktycznych.

Podczas przeprowadzania oceny śródokresowej komisja przeprowadza ewaluację wywiązania się z obowiązków przez promotorów, a wnioski przedstawiane są Dyrektorowi Szkoły oraz osobom, których dotyczyła ewaluacja.

 

Więcej informacji:

Ustawa: art. 183-184, 190, 201

Regulamin Szkoły: par. 16-21

Dokumenty składane przez promotorki i promotorów (LINK):

Opinia na temat postępów doktoranta w realizacji IPB

Ankieta na temat współpracy z doktorantem